Pages

May 2, 2013

Rezeki mencurah2

Salam semua,

Suppose lama dah aku nak cerita pasal nie. Semuanya berlaku dalam bulan 4.

Bersyukur sangat tiba-tiba banyak rezeki mencurah2 bagai koko mencurah2 di ladang gandum.  Rezeki yang datang memang x disangka-sangka. After several interview, rasa macam teruk sangat masa tue. Tapi alhamdullilah berjaya. Kat bawah nie adalah sedikit rentetan sejarah.

Before nie dalam bulan 3, aku suppose kerja kat RHB. proses interview agak mudah. aku pergi walk in interview kt HQ and then dipanggil untuk interview lagi kat 2 branch easy pink yang dekat dengan rumah aku. Satu kat Seksyen 16, Shah Alam, satu lagi kat Putra Heights.

Interview kat Seksyen 16 memang x best langsung. and aku prefer yang kat putra heights.actually takut jugak nak jadi sales executive nie. kita kena capai target and if not, anytime boleh kena terminate. tapi aku nak rasa pengalaman mencabar diri sendiri. bukan senang nak yakinkan orang untuk buat loan. kebanyakan orang yang nak buat loan, tak lepas dan orang yang boleh buat loan ialah orang yang memang tak perlukan loan. masa tue memang semangat habis lah nak capai target. starting gaji RM1800 untuk degree dan RM300 untuk elaun telefon (kena claim kemudian).

tapi banyak sangat problem utk dapatkan offer letter disebabkan aku ada loan ASB dengan RHB. dorang mintak aku terminate loan sebab staff x boleh ada loan dengan majikan. dan aku dah buat pun. mula2 easy pink cakap seminggu untuk terminate (staff yang cakap) and then after seminggu aku call again and manager dia cakap biasanya  ambil masa sebulan. and then aku pun pasrah la tunggu sebulan and manager tue cakap kenapa beritahu aku ada asb loan. lepas dapat offer , baru lah terminate. mana la aku tau , the process will be complicated. masa nak buat loan, memang mudah sangat kan. 30 minit dah siap. betul2 rasa macam serik lagi nak buat loan dengan dorang..sorry to say!!!

and then, aku realize yang loan aku dah fully terminate bila ak check on9 account , xdek dah details pasal loan asb aku. aku jugak la keep on calling HR RHB cakap yang loan aku dah kena terminate.  sistem dorang memang teruk. bila call easy (yang pink tue), dorang kata refer rhb branch (yang biru). tapi bila aku call yang biru, yang biru suruh aku gi dekat yang pink. nasib baik lah rumah aku dekat dengan yang pink. cuba kalau jauh. x ker susah jadinya.

and then after dah loan memang kena terminate, xdek pulak aku dapat surat yang mengatakan aku dah terminate, cuma dapat invoice saja and cheque. padahal HR sibuk nak letter of termination. x paham betul aku ..pink and biru tue macam xdek connection, under nama yang sama kot. cuma main product jer yang lain. tapi better jugak aku x kerja dengan rhb nie. semuanya ada hikmah.

Pastu aku pun dah fed up dengan RHB, aku pun apply untuk jadi RA kt universiti2 . mostly reply tak ada kekosongan. and then, dalam 2 minggu jugak lah aku dapat email dari lecturer kt ukm untuk datang ke ukm. So, aku pun ingat dia nak interview la kan. Proses kerja yang biasa. x sangka bila aku gi ukm, terus diorang suruh start kerja tapi bawah lecturer lain, memang senang sangat prosesnya. no interview, hanya bual2 santai. memang rilex sangat2. starting gaji sebagai pembantu penyelidik (RA) kat UKM, RM1800 (degree), RM2000 (master). ada potongan KWSP tapi tak ada benefit yang lain untuk staff. 

Keesokannya, aku dapat email yang aku dapat offer kerja dari one consultant company as environmental consultant. Gaji memang x banyak pun aku mintak since aku x ada experience pun dalam kerja tue. tapi lebih banyak dari kerja sebagai RA. yang nie starting gaji sebanyak RM2500 dengan kelulusan master. ada yang cakap sikit sebab master kan..tapi dengan tak ada experience, kira dah ok la..

And esoknya pula aku dapt offer scholarship dari uitm untuk further phd dibawah program Program Ahli Sains dan Penyelidik Muda (PSPM). yeay...Aku kena bond 7 tahun sebagai Penyelidik setelah habis belajar.

surat tawaran PSPM




Mula2 target aku, nak kerja RA untuk dapatkan experience dalam research and then further phd. Jadi Graduate Research Assistant (GRA) dulu and then baru lah mintak funding lain (myphd, scholarship dari universiti). kalau macam kat ukm, ada scholarship nama ZAMALAH.

Aku suka kerja aku sebagai RA. boss aku pun sangat baik dan memahami. Tapi dalam masa yang sama aku teringin sangat nak jadi Environmental Consultant. macam impian gitu la..Rasa sedih pulak nak tolak kerja nie. phd jugak merupakan impian aku jugak.Tapi kalau aku nak further phd, aku rasa better aku jadi RA kan.

aku betul2 dalam dilema dalam nak buat keputusan , aku macam nak semuanya. tapi aku tahu x boleh. aku kena korbankan untuk dapat yang lain. tapi itu x bermaksud impian aku akan terkubur kan. aku still boleh jadi consultant, freelance bila aku dah ada segulung phd.

Semoga jalan aku untuk mendapatknnya dipermudahkan oleh ALLAH S.W.T

10 comments:

bel said...

saya doakan u berjaya dalam kerjaya dan kebahagiaan, AMIN.

Miss Lavender said...

terima kasih...AMINNNNN

Marya Ezana said...

Nak tanye masa terminate rhb loan tu ade penalti x? Mase tu da buat brape bulan loan?

Marya Ezana said...

Nak tanye. Mase terminate asb loan tu ade penalti x? Blh x wasaap sy kt 0149309640.. need to know in details about the termination.

Unknown said...

Salam puan, apa prosedur nak apply RA? Mohon tunjuk ajar di situ.

Miss Lavender said...

marya: sorry for the late reply. dah balik kg dah hari tue..line internet ko kat sana.

about yg loan tue..mmg ada penalti if kurang dari 3 tahun. saya hari tue setahun buat loan dh.sempat rasa dividen yang pertama. tahun ke 2 la saya terminate. loan sy amount 10k. kena around 3% which is dalam rm300.

Miss Lavender said...

ahmad shahidan: prosedur simple jer..saya email resume mengenai application RA ke semua lecturer2. email jer semua lecturer. saya buka website fakulti, cari senarai staff dan saya akan email semua. if ada yang interested, dia akan panggil kita datang interview.

Aishlena said...

miss lavender,
apa procedure masa you apply easy rhb asb loan tu? ada offer letter tak kena sign? katakan staff tu check dlm sistem amaun yang kita boleh dapat and approve for both personal and asb loans, pastu kita bgtau dia yang kita just nak proceed personal loan, yang asb kita tak jadi, boleh kan.. dlm kes ni kedua2 loan masih belum process lg sbb tak cukup documentation.

Miss Lavender said...

aishlena: procedure saya apply cuma bagi ic dan dia akan check kita bebas ctos/ cris. kalau ok, baru boleh proceed.lepas tue kena bagi pay slip.saya tak pasti pulak bab approve personal loan tue sebab tak pernah apply personal loan rhb. macam loan asb saya hari tue, lepas approve.keesokannya kena sign dokumen-dokumen baru boleh proceed. kalau tak, automatik loan tue terbatal.

Miss Lavender said...

khairunnisak: sy dulu dpt dlm 1k lebih.buat loan dlm 1 tahun lebih. sy dpt invois with cheque. dlm sebulan jugak baru dapat. kalau belum dapat cuba call bank.

LinkWithin