Pages

Jan 14, 2015

Apa itu Defence Proposal,DRP

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحي

Hari nie jadual agak busy..sibuk menyiapkan correction untuk DRP (defence proposal).lega jugak dapat pass with minor correction.meh nak share sikit apa itu DRP.DRP nie selalu jugak jadi igauan ngeri bagi pelajar research.setiap fakulti dan universiti ada rules berbeza.ada student yg wajib DRP pada sem 1.macam fakulti civil kat uitm,wajib drp pada sem 2.kalau dulu rules boleh lagi drp pada sem 3.
DRP nie ada fak wajib.dah lulus DRP baru boleh teruskan research.bagi aku lah,nama pun proposal kan.kita baru nak proposed idea kan.tak perlulah nak 100% perfect.sebab sepanjang research ,sure kita akan jumpa benda yg baru,benda yg di luar kotak pemikiran.hasil daripada buat literature review(LR).Dan aku rasa part LR yang paling penting.macam kita bina rumah lah.kena ada tiang yang kukuh.memang kena banyak membaca.dunia ilmu nie sangatlah luas.

Dan aku paling suka baca idea Dr O.T yang tekankan x payah nak proposal sampai beratus2 muka surat.bagi aku apa guna kalau beratus muka surat,tapi banyak merapu ja.buku2 dia banyak buka minda aku dan aku rasa buku2 nie kita kena baca sebelum plan nak buat research lagi.

Hasil daripada proposal yg dah direview oleh panel2.boleh la digunakan untuk apply grant,siapkan chapter 1-3.yes..aku patut dah siap semua tue by semester nie..

Ok lah.itu saja share untuk kali ini.

Nak sambung buat keje :)

No comments:

LinkWithin