Pages

Dec 8, 2010

Cara2 nak kemaskini dari 3 % kpd 1% (ptptn)

salam semua..selamat pagi..mulakan hari dgn senyuman..=)

pagi nie baru aku perasan yg ak belum lg siap proses dokumen2 perjanjian ptptn..hurmm..aku tgh pning nie sbb bg aku yg berkerja (opis hour),xdek msa kot nak pgi lembaga hasil (buka pn opis hour jgak)..alahaii...nak cuti pulak,xdek la plk ada cuti(cuti dh   hbs)..tension2...pdhal dorg bg msa 3 bulan (aku punya berakhir bln 1 nie)

kpd sapa2 yg lum kmskini lg 2,cpt2 la kmskini yer..check here =)...sng jer ,msuk IC  & emel.
pastu rujuk la jdual plak kt sni jadual kemaskini sbb trkh kmskini adalah berlainan utk setiap tahun.

                                                             (source:website ptptn)
pas dh kmskini,tgk la lam INBOX emel,kdg2 msuk lam SPAM.
pastu dlm 2 mgu(aku pn x psti sgt),terima la dokumen perjanjian..fuhhhhhhh (banyak betul nak kena buat)
nie contoh dokumen perjanjian tue:


                                                               (source:ptptn)
Ada 3 bulan (90 hari) utk kemaskini.Berdasrkan pengalaman aku sendri,aku rgkaskan benda2 yang perlu dibuat setelah dapat dokumen perjanjian tue:

1) jerit hooorayyyy, sy dpt..(hahahahah)
2) jgn print lagi surat tawaran,sabar dulu ,BACA dahulu peraturan2 am tue (aku sndri dh terkena,rugi kertas wooo)
3) pastikan ikut segala peraturan2 tue,antaranya aku rgkaskan sket supaya korang yg mls baca dpt sket gmbaran (hehe)..
     a)huruf besar (standard bila nk isi form)
     b)print surat tawaran tue guna kertas 80gsm.
     c)guna satu warna pen jer (klu biru,smua biru & sebaliknya)
    d) tarikh matikan setem hasil sama dengan smua tarikh2 yg lain
    e) ada masa 90 hari untuk hantar balik (jangan lengah2 plak)..

3) antara2 benda2 yg perlu dilakukan -mntk sign mak ayah (iaitu penjamin 1 &2),cop pengesahan saksi (yg layak jer),akuan potongan gaji (mntk cop kt bos),bg yg x bekerja (cop pengesahan pegawai,ketua kg),pstu gi stamping (yg nie leceh) ,pstu pos la kt ptptn.


p/s:kepada sapa2 yg lum isi lg,meh2 la cepat gi isi,simple jer kot..(klu mau seribu daya,klu x mau,seribu masalah)..peace..nshat tue utk aku juga..chaiyok2 semua...
-->kn bes klu xdek % lgsg...hahahaha..(^_^)

2 comments:

cik puan oja said...

beb..ak dh wt bnde ni lme tpi smpai skank xde pn dia bg dokumen sume 2..huhu

Intan said...

uiks..ko cba check lam spam ,xdek ker??
klu xdek gak,aku sarankan ko emel kt webmaster@ptptn.gov.my,tp yg tue lmbt..

plg cpt call la..

LinkWithin